Annan tällä kertaa mahdollisimman yksityiskohtaiset ohjeet, että miten voit luoda itse helposti kotisivut yritykselle WordPressin avulla. WordPress on siitä mainio ohjelmisto, että sen avulla voi luoda perussivut koskematta lainkaan koodiin. Kaiken voi tehdä asetuksia säätämällä tai lataamalla parilla klikkauksella lisäosan, joka tekee halutun tehtävän puolestasi.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kotisivujen teossa joutuu tyytymään kompromisseihin, jos ei omaa kunnollista web-ohjelmointiosaamista. Suosittelen nettisivujen tekoa itse siinä tapauksessa, jos haluaa testata yrityksen liikeideaa mahdollisimman pienellä rahalla ennen isompia satsauksia. Pitempään toimineiden yritysten on kannattavaa ulkoistaa kotisivujen teko ammattilaiselle. Kotisivut toimivat yrityksen näyteikkunana ja usein ensimmäisenä kontaktina potentiaaliseen asiakkaaseen, joten hienosti rakennetut verkkosivut parantavat myyntiä.

Jos haluat rakentaa itse WordPress-kotisivut yrityksellesi, niin ole valmis panostamaan aikaa asian opiskeluun. Palvelinpuolen opettelu on monelle varmasti vaikein osuus, kun säädöt eivät onnistu samanlaisella visuaalisella editorilla kuin WordPressissä. Uskon kuitenkin, että jokainen normaalit tietotekniset taidot omaava pystyy tekemään omat sivunsa, jos vain jaksaa panostaa aikaa. Ilman kunnollista opiskelua ja asioiden tutkimista kotisivujen tekeminen ei kuitenkaan onnistu.

Palvelin, verkkotunnus ja WordPressin asennus

Jos haluat luoda itse kotisivut yritykselle, niin prosessi lähtee liikkeelle palvelimen ja verkkotunnuksen hankinnasta. Tämän jälkeen suoritetaan WordPressin asennus.

Palvelimen hankinta

Tarvitset sivuillesi palvelimen (serverin), jonka avulla saat sivut internettiin kaikkien näkyville. Käytän itse palvelimenani Clostea, joka on WordPress-kotisivujen ylläpitoon erikoistunut palvelu. Clostella on useita kilpailuetuja puolellaan:

  • Palvelusta maksetaan vain käytön mukaan. Tavallisesti palvelinyritykset veloittavat kiinteitä kuukausi- tai vuosimaksuja, joten hinnoittelumalli on virkistävä. Sivuston koko ja liikennemäärät vaikuttavat hintaan, mutta pieni aloittava sivusto selviää muistaakseni noin 4-5 euron kuukausimaksulla.
  • Closten tarjoama palvelintila pyörii Googlen pilvessä (Google Cloud Hosting). Suorituskyky on näin omaa luokkaansa ja katkot palvelussa ovat harvinaisia.
  • Yhdelle tilille voi luoda rajattomasti verkkosivuja. Pilvipalvelu-luonteen ansiosta lisäsivut eivät hidasta verkkosivuja, sillä kaikki saavat riittävästi kaistaa.
  • Closten kautta on mahdollista saada sub-domaineja, joiden ansiosta sivusto voidaan rakentaa niin, että sivusto on saatavilla internetissä, mutta verkko-osoite on esim. asdfasfs.closte.com. Tämän ansiosta sivustoa voidaan testailla eri laitteilla ja lähettää muille katsottavaksi, sillä sivusto näkyy internetissä. Virallisessa verkko-osoitteessa sitä ei kuitenkaan tarvitse julkaista, ennen kuin sivusto on täysin valmis.
  • Hintaan kuuluu ilmaiset SSL-sertifikaatit. SSL-sertifikaatti suojaa nettisivun ja palvelimen välisen liikenteen. Salattua yhteyttä käyttävät verkkosivut tunnistaa https-alkuisesta verkko-osoitteesta ja selaimen osoiterivillä olevasta lukko-kuvakkeesta. Suojaamattomat nettisivut alkavat kirjainyhdistelmällä http (ilman siis s-kirjainta). SSL-suojaus on ehdottoman hyvä olla olemassa kaikilla verkkosivuilla.

(Kyseessä ei ole maksettu mainos, vaan tyytyväisen asiakkaan suositus.)

Domainin osto

Kun palvelin on hankittu, niin seuraavaksi voidaan ostaa oma verkkotunnus. (Toki tämä voidaan tehdä myöhemmässäkin vaiheessa.) Fi-päätteinen domain maksaa 9 € vuodessa. Verkkotunnusta ostaessa on hyvä pohtia, että ostaako samalla kaikki muutkin yleisimmät päätteet (.com, .eu, .net). Näiden kappalehinnat vaihtelevat välillä 10-20€/vuosi.

Olen itse ostanut tunnukseni aina Domainhotellilta. Sivuston verkkotunnushakuun syötetään haluttu domain ja tarkistetaan onko se vapaana. Tämän jälkeen vapaana oleva domain voidaan ostaa. Domainin saatavuuden voi tarkistaa myös Traficomin maksuttomasta Fi-verkkotunnushausta.

WordPress-kotisivun asennus

WordPressin asennus on tätä nykyä todella helppoa – varsinkin, jos käyttää palvelimenaan Clostea. Menneinä vuosina (ja varmasti joillain sivustoilla vielä nykyäänkin) asennus suoritettiin asentamalla WordPressin asennustiedosto FTP-yhteyden välityksellä palvelimelle.

Closten kautta asennus tapahtuu navigoimalla Sites → Add Site → New WordPress Site → Annetaan sivustolle nimi, valitaan alueeksi Suomi ja klikataan ”Closte sub-domain”, jos sivusto halutaan kehittää rauhassa Closten tarjoamassa sub-domainissa valmiiksi, ennen kuin se julkaistaan lopullisessa verkko-osoiteessa. (Itse rakennan sivustot aina sub-domainin kautta valmiiksi.) Viimeisessä vaiheessa kirjoitetaan WordPress-sivuston käyttäjän sähköposti ja valitaan käyttäjätunnus sekä salasana. Deploy-painikkeen painamisen jälkeen järjestelmä luo uuden WordPress-kotisivun.

Asennuksen jälkeen uunituoreelle sivustolle pääsee kirjautumaan navigoimalla ensin sivuston yleisnäkymään (dashboard), jonka jälkeen klikataan painiketta ”WP-admin”.

Teeman valinta

Kun olet kirjautunut edellä mainitusta linkistä sivuillesi, näet alla olevan kaltaisen hallintapaneelin. Ensimmäisenä tehtävänäsi on valita kotisivuillesi teema. WordPress toimii sivuston sisällönhallintajärjestelmänä eli runkona koko sivustolle ja kaikille sen toiminnoille, kun taas teeman avulla muokataan sivuston ulkonäkö. Teeman saa asennettua valitsemalla Teemat-sivulta ”Lisää uusi teema”. Tämän jälkeen aukeaa sivu, josta voi selata eri teemoja ja valita omansa. Alla on kuva tämän sivuston vuosien takaisesta teemasta.

WordPressistä löytyy paljon ilmaisia perusteemoja. Suosittelen hahmottelemaan kotisivujen yleisilmettä ja vaadittuja toiminnallisuuksia ensin vaikka paperille, jonka jälkeen voi lähteä etsimään tarvetta täyttävää teemaa. Teeman kannattaa sopia mahdollisimman hyvin omiin suunnitelmiin, jotta selviää jatkossa mahdollisimman pienellä työllä. Suunnittelun aikana kannattaa ehdottomasti tutkia muita sivustoja ja hakea näistä inspiraatiota.

Mikäli haluaa muokata valitsemansa teeman koodia, niin teemasta pitää luoda lapsiteema. Jos muutokset tekisi pääteemaan, niin muutokset katoaisivat seuraavan päivityksen yhteydessä. Jokaisesta teemasta voidaan luoda lapsiteema. En käsittele tätä kuitenkaan sen syvällisemmin, mutta tiedoksi niille, jotka suunnittelevat teeman koodin muokkausta.

Maksullisia teemoja löytyy esimerkiksi ThemeForestista. WordPressille sopivia teemoja on myynnissä yhteensä yli 8000 ja suurin osa teemoista maksaa noin 50 dollaria. Teema ostetaan ThemeForestin kautta, jonka jälkeen se ladataan koneelle zip-tiedostona ja lisätään sen jälkeen WordPressiin samalta sivulta kuin valmiit teemat (Ulkoasu -> Teemat -> Lisää uusi -> Lataa teema).

Teemaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • Teema sopii pohjaltaan suunnittelemiisi sivuihin.
  • Ulkonäkö miellyttää silmää.
  • Tarvitsemasi toiminnallisuudet on mahdollista toteuttaa kyseisellä teemalla.
  • Teema on nopeasti latautuva. Mitä vähemmän turhaa koodia se sisältää, sitä parempi.
  • Teema on responsiivinen eli se mukautuu kävijän laitteen resoluution mukaan (sivut skaalautuvat eri lailla tietokoneelle, tabletille ja kännykälle). Tämän pitäisi toteutua nykyään lähes tulkoon kaikkien teemojen kohdalla.

WordPress-kotisivut ja ulkoasun muokkaus

Nyt ollaan siinä vaiheessa, että sivut ovat kaikkien näkyvillä internetissä ja niitä voidaan muokata WordPressin helppokäyttöisellä hallintapaneelilla. Käydään seuraavaksi läpi kotisivujen ulkoasun muokkausta.

Ohessa on kuva valikosta, jonka kautta pystytään tekemään kaikki tarvittavat muokkaukset kotisivuille. Eniten käytetyt valikot ovat artikkelit, sivut, ulkoasu, lisäosat sekä asetukset.

Artikkelit-valikon kautta pystytään kirjoittamaan blogiartikkeleita. Artikkelit ovat siis sisältöä, jota voidaan päivittää ilman, että sivuston rakenteeseen tai ulkonäköön tarvitsee tehdä muutoksia. Tavallisesti yrityksen verkkosivuille tehdään erillinen Blogi-sivu, jonne artikkelit päivittyvät automaattisesti, kun uusi artikkeli julkaistaan. Blogiartikkeleiden lisäksi artikkelit-toiminnallisuuden kautta voidaan julkaista esimerkiksi uutisia ja tapahtumailmoituksia.

Sivut-välilehden kautta taas voidaan luoda kotisivuille erillisiä alasivuja. Näille sivuille voidaan luoda artikkeleista poiketen staattista sisältöä eli sisältöä joka pysyy muuttumattomana. Kotisivut yritykselle luodaan suurimmaksi osaksi staattisilla sivuilla. Staattisia sivuja ovat esimerkiksi etusivu, yhteydenottosivu ja yrityksen palveluita esittelevät sivut.

Ulkoasu -> Mukauta -valikon kautta muokataan sivujen ulkoasua. Täältä voidaan muuttaa taustakuvia, logoja, sivun värimaailmaa, valikkojen sijainteja sekä asentaa erilaisia vimpaimia. Vimpaimet ovat lisäosia, joita voidaan asentaa haluttuihin paikkoihin sivuilla.

Sivujen muokkaamisessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että valittavissa olevat muokkausvaihtoehdot riippuvat hyvin vahvasti jo hankitusta teemasta. Teemaa ostaessa on siis mietittävä, palveleeko se omaa tarkoitusta tarpeeksi hyvin. Laajempia muokkauksia tekevät voivat harkita myös teemaa/lisäosaa, joka mahdollistaa laajempien muokkausten tekemisen. Esimerkki tällaisesta on Elementor-niminen sivustoeditori, jonka Pro-versio mahdollistaa täysin kustomoitujen verkkosivujen rakentamisen. Muokkaukset tehdään visuaalisella editorilla, joten näiden käyttö ei vaadi koodausosaamista.

Lisäosat-valikon kautta voi asentaa sivuilleen lisäosia eli plugareita (plugins). Lähestulkoon jokaiseen ongelmaan löytyy ratkaisu lisäosien avulla. Osa lisäosista saattaa olla maksullisia, mutta iso osa löytyy ilmaisversioina.

Asetukset -välilehdeltä muokataan sivuston yleisiä asetuksia, kuten päivämäärän oletusmuotoa, sivuston ylläpitäjän nimimerkkiä ja sähköpostiosoitetta sekä kommentoinnin yleisiä rajoituksia. Tätä kautta kannattaa asettaa osoiterakenteen asetuksesi artikkelin nimi. Tämän avulla artikkelien ja sivujen osoitteet saa järkevään sanalliseen muotoon. Esimerkiksi tämän kirjoituksen osoite on www.yritysvinkit.fi/kotisivut-yritykselle-wordpressilla. Muut osoiterakenteet eivät ole yhtä informatiivisia.

Käsittelin tässä kirjoituksessa kotisivujen muokkauksen tärkeimpiä kohtia. WordPress on siitä hyvä ohjelmisto, että sen käytön voi opetella yrityksen ja erehdyksen kautta. Tehdyt muutokset on helppo perua, kunhan kiinnittää huomiota edeltäviin asetuksiin. Closte luo päivittäin varmuuskopioita verkkosivusta, joten jos joku menee todella pahasti pieleen, niin sivut on mahdollista palauttaa edeltävien päivien tilaan.

Verkkosivun julkaisu

Valmis verkkosivu julkaistaan Closten kautta ”linkittämällä” palvelin aiemmin Domainhotellin kautta ostettuun domainiin. Tämä tapahtuu seuraavasti:

  1. Katsotaan Closten yleisnäkymästä SSH/SFTP-osiosta Host-tietueen kohdalla näkyvä numerosarja.
  2. Copy/pastetaan kyseinen numerosarja Domainhotellin DNS-tietueisiin. Tietuetyyppinä käytetään A-tietuetta.
  3. Clostessa lisätään Domains-osiosta haluttu verkkosivun osoite.
  4. Luodaan kyseiselle domainille SSL-sertifikaatti.

DNS-tietueiden päivittämisessä saattaa kestää parikin päivää, mutta usein verkkosivu näkyy melko nopeasti juuri julkaistussa verkko-osoitteessa.

kotisivut yritykselle – mitä jäi käteen?

 WordPress-kotisivut yritykselle on mahdollista luoda alusta asti itse. Tähän ei vaadita valmiita portaaleja, vaan voit rakentaa täysin itsenäisen sivuston omia tarpeitasi varten.

Suosittelen varsinkin yksityishenkilöitä tekemään itse omat bloginsa ja esimerkiksi affiliate-sivustot. Näiden kautta on mahdollista hankkia pientä sivutuloa. Samalla oppii kantapään kautta nettisivujen rakentamista ja valmiiden sivujen hallinnointia. Kotisivut voi luoda myös yritykselle itse, jos budjetti ei anna periksi ammattilaisen tekemiin sivuihin. Sivut voi päivittää sitten myöhemmin parempiin, kun yrityksen liiketoiminta on lähtenyt kunnolla käyntiin.